lördag 7 juli 2012

En vecka efter cykelstölden

Så här en vecka efter att lådcykeln blivit stulen är jag fortfarande ledsen eller närmast förbannad, men det beror mest på att livet blivit så besvärligt. Det gick så lätt och komma över allt med lådcykeln. Senast igår när vi var till biblioteket, så märkte vi att böckerna väger ett ton. Men man lär sig. Nu funderar vi på att skaffa en cykelvagn/-kärra istället. Inte lika bra som en lådcykel, men fördelen är den att vi kan förvara kärran i trapphuset.
 Och tack vara Länsförsäkringars super-snabba och trevliga service får vi snart ersättning för vår kära cykel. Det ända som svider är den dyra självrisken, men bor man i cykeltjuvarnas mekka så får man väl leva med det. Men som en laglydig och naiv finne, blir man ganska chockad när man hör att alla Malmö-bor jag träffat blivit av med i snitt 3-4 cyklar. Inte riktigt klokt.

Men mitt inlägg skulle egentligen handla om blocket.se och varför ingen gör något åt mängden av stulna cyklar som säljs via det. Jag har som de flesta andra som blivit av med något dyrbart surfat omkring på nätet och försökt hitta vår stulna dyrgrip. Jag har inte hittat den, men istället har jag hittat ett stort antal konstiga annonser på blocket. Eller vad sägs om nån som säljer ett flertal begagnade Monark -cyklar för 400 kr st?? eller en annan som har 10 st juniorcyklar till salu (vissa om-målade) till ett pris av 450 kr st. Det finns tiotals liknande annonser och i de flesta fallen har de bara ett telefonnummer på annonsen och inget annat. Nu undrar jag varför blocket själv eller försäkringsbolagen inte gör något åt saken. Egentligen langar ju blocket stulna grejer. Eller så kunde polisen anställa en praktikant som skulle gå igenom annonserna. För jag tror att även stölderna skulle minska om sjäva säljandet av varorna skulle bli svårare. I Finland vet jag att huuto.net (en blandnind av tradera och blocket) gått inför att göra verksamheten ren, genom ständiga kontroller.

Eller så kunde man ju införa en lag att ramnumret alltid måste finnas på cykelns kvitto och att det ursprungliga kvittot alltid måste följa med cykeln. Lite som bilarnas registerutdrag. Och när man sedan säljer cykeln tex. på blocket så skulle det vara obligatoriskt att skriva ut ramnumret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar