tisdag 20 mars 2012

Hus till Salu - House for sale: Turning Torso & Villa Zlatan

Det har varit väldigt tyst här på min blogg på sistone..

Men idag såg jag i tidningen att fotbollstjärnan Zlatan säljer sin villa i Malmö och förra veckan kom det fram att Turning Torso är till salu (den höga spiralen jag nämt nångång tidigare i mina texter). Båda lär vara riktiga turistattraktioner dit människor vallfärdar. Till Torson för arkitekturens skull och till Zlatans villa antar jag att man vallfärdar för att få se en skymt av stjärnan, fast jag tror inte han varit här så ofta, därför vill han väl bli av med villan också. Men jag skulle nog personligen också föredra ett varmare klimat ifall jag skulle få välja.

Nu måste jag medge att jag inte hade någon aning om hur Zlatans villa såg ut eller var den fanns. Har  nämligen inte kommit på tanken att gå och titta på den, men efter att ha läst artikeln kan jag konstatera att den är riktigt fin och ligger nära min favoritstrand Ribban (här finns bilden).
 Och Turning Torso finns ju vid Västra Hamnen med utsikt över hela Malmö och ända fram till Köpenhamn (här hittar du artikeln om försäljningen).

Nu har du alltså världen chans att köpa dig en turistdestination i Malmö. Det skulle var ganska cool att äga en hel skyskrapa och ännu till en spiral som är känd i nästan hela världen. Turistvärdet på Zlatans hus kommer antagligen att dala efter att han lämnat Malmö för gott, om inte köparen grundar ett Zlatan -museum i huset.

 Men Turning Torso kommer att vara populärt även framöver. Personligen hoppas jag att den nya köparen installerar en utsiktsplats på toppen av Torson, så att turisterna och jag kan ta hissen upp och skåda utsikten.


It has been very quiet here on my blog lately….


But today I saw in the paper that the football star Zlatan sells his house in Malmö, and last week it emerged that the Turning Torso is for sale (the famous sky scrape that I mentioned already before). Both are said to be real tourist attractions. The Torso because of the architecture and Villa of Zlatan most likely of those that like to can catch a glimpse of the star, though I do not think he's been here too often because he wants and I guess that is why he wants to get rid of it. And I would choose to live by the Mediterranean as well if I would have the choice.


 Now I have to admit that I had no idea how Zlatan's house looked like or where it was situated. And I have never thought of visiting it, but after reading the article I can say that it is pretty nice and close to my favorite beach ‘Ribban’ (here is a video of the house).
 And the Turning Torso cab be found at the Western Harbour with views across Malmö and all the way to Copenhagen (more info about the sale of the Torso).


Now, you have a perfect chance to buy a tourist destination in Malmö. It would be pretty cool to own an entire skyscraper and especially one that is known almost all over the world. The tourist value of Zlatan's house will probably decrease after him leaving the house and Malmö for good, unless the buyer establishes a Zlatannmuseum in the house.


But Turning Torso will be popular in the future as well. I personally hope that the new buyer installs an observation deck on the top of the Torso, so that the tourists and I can take the elevator up and see the view.



Lådcykel



Vi har också gjort en "investering" denna vecka, vi skaffade nämligen en lådcykel. Jag har bara använt den ett fåtal gånger, men älskar den redan. Så lätt att komma fram och slut på gnället hos våra fyraåringar som inte orkar gå. För de tycker att det är superskojigt att sitta i lådan, i synnerhet när kapellet är på för då är det som i ett tält. Kan inte annat än rekommendera varmt.



Cargo bike
We have also made an "investment" this week, we bought a cargo bike. I've only used it a few times, but I love it already. So easy to cycle through the city and puts an end to the whining of our four year olds because they do not want to walk.
The girls think it's super fun to sit in the box, especially when the cover is on, since then it's like in a small tent. I can warmly recommend it.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar