torsdag 22 mars 2012

Gammalt tuggummi överallt - Old bubble gum everywhere

Gammalt tuggummi (usch)

Vilken härlig dag det är inte ett moln på himlen man ser...men gatan är full av små moln. Överallt ligger det nämligen gammalt tuggummi både på gång- och cykelvägar.

Antingen är det extra många människor i Malmö som spottar sitt tuggummi på gatan eller så lägger Malmö helt enkelt mindre pengar på att putsa bort gamla tuggummin än andra städer. Ja kommer inte ihåg att jag skulle ha sett lika många någon annanstans. Malmö är en så mysig stad att jag tycker att det är onödigt. Alla kunde helt enkelt ta lite mera hand om sin omgivning och hålla staden ren. Kanske man kunde börja med liknande regler som i Singapore, nämligen bötfälla folk som skräpar ner. Jag känner mig lite av en gnatkärring, men det irriterar mig verkligen.


Old gum (yuck)

What a lovely day it's not a cloud in the sky... but the streets are covered with small clouds. There are old old chewing gum everywhere on both pedestrian and cycle paths.
Either people living in Malmö spit their gum more often on the streets than other people do. Or then Malmö city just simply uses less money to clean the streets than other cities. I can’t remember seeing as many old ugly gums on the streets anywhere else.
Malmo is such a nice town that it is totally unnecessary. Everyone could simply take a little more care of their environment and keep the city clean. Maybe you could start with a similar rule as in Singapore where people who litter get fined.




Trivia
Lärde mig två nya fakta idag som ja nu tänker dela med mig. Den första var att bara 2% av världens befolkning har gröna ögon, så jag kan känna mig nästan unik :).
Den andra var att Prag är den mest ateistiska staden i hela världen fast där finns en massa gamla och fina kyrkor.


I learned two new facts today that I will share with you. The first one is that only 2% of the world's population has green eyes, so I can feel almost unique :). The second was that Prague is the most atheistic city in the world.

2 kommentarer:

  1. Hih, här är en till. Och vår familj är ju verkligen unik eftersom både J och jag har gröna ögon, C redan har gröna ögon och E:s ögon hela tiden blir allt grönare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flickorna har faktiskt också grön ögon, men T har blåa, så vi är inte riktigt lika unika som ni :).

      Radera