tisdag 29 maj 2012

Bota höjdskräck på 146 meters höjd - Cure you fear of heights at 146 meters

AtmosFear i mitten. Ser så idylliskt ut så här långt ifrån.
AtmosFear in the middle. 
AtmosFear
Min man har höjdskräck och för att bota det ville han besöka AtmosFear på Liseberg.

Här är Lisebergs egen beskrivning på attraktionen:  "Europas högsta och kanske världens mest spektakulära fritt fall. Från 146 meter över havet faller man fritt i 110 km/h rakt ner innan attraktionen tvärt bromsas upp".

Eftersom ingen annan ville hålla honom sällskap, så tänkte jag att då är det väl min plikt som en god hustru. Och till saken hör att jag själv inte lider av höjdskräck (trodde jag).
När vi skulle kliva på våra platser, kom vi lite sent och fick inte sitta bredvid varandra, så det där med att vara till stöd föll bort. Då tänkte jag att jag kan ju koncentrera mig på att beundra utsikten över fina Göteborg.
Stolarna vi satt oss i hade ingen fotstöd och var lite framåt lutade. Och så började den långsamma färden uppåt och nu fick jag världens höjdskräck. Det var obehagligt att sakna fotfäste och jag märkte att jag klämde alldeles hysteriskt i handtagen på stolen. Ju högre upp vi kom desto mera började hela stolen darra och så blåste det ännu till. Det blev nog inget av att beundra utsikten (hade ögonen slutna i flera omgångar) och det hjälpet inte att flickan brevid mig sade att hon ville bort och att hon kommer att dö vilken sekund som helst. Men så var vi äntligen uppe och snart började det plötsliga fria fallet neråt. Och det var skoj som tur.

Nere på marken frågade min man om vi borde ta det en gång till för att säkert bli botade.
Nej tack, en gång räcker mer än väl för alltid. 

AtmosFear
My husband has fear of heights and to cure it, he wanted to visit AtmosFear at Liseberg Amusement Park. Here is their own description of the attraction: "Europe's tallest and perhaps the world's most spectacular free fall. From 146 meters above sea level you will fall freely at a speed of 110 km/h straight down"
AtmosFear to the right. From this angle it looks rather small.
AtmosFear till höge. Från den här vinkeln ser den ganska låg ut.
Since no one else wanted to keep him company, I thought it's my duty as a good wife. And the point is that I do not suffer from fear of heights (I thought).
When we were getting to our seats, we were a bit slow and  did not get to sit next to each other....no support from each other
Then I thought that I can concentrate admiring the beautiful city of Gothenburg.
The seats had no footrests and were leaning a bit  forward. And the the slow journey up ward begun and now I started to suffer from fear of heights. It was unpleasant to have no foothold and I noticed that I squeezed quite hysterically on the handles of the seat. The higher we got, the more the chair began to tremble and then started to be windy as well (arghhh). I couldn' admire the view at all (had my eyes closed several times) and it didn't help that the girl next to me said she wanted to get away and that she was sure that she was going to die. But finally  we hit our destination and sudden freefall strated. And that part was really great!!!
Back on the ground my husband asked if we should do it one more time to really be cured. No thanks, once was more than sufficient for the rest of my life.

Bilder från Liseberg och Göteborg
Pictures from Liseberg and Gothenburg



Hello :)














1 kommentar:

  1. Göteborg on hieno stadi kesäisin. Pitäsisi joku kesä käydä vielä sielläkin. Olisi toistaiseksi vielä ilmainen majapaikkakin tiedossa...
    Aikoinaan yhden nyttemmin jo edesmenneen Jukan kanssa haettiin sieltä kauppahallista oikein tulisia turkkilaisia makkaroita; niitä kun naposteli, piti joka makkaran jälkeen etsiä uusi pubi missä sai huuhdella tuotoksen alas. Hyvä janon lähde! Ne Jukan pojat, joiden kanssa piti samoihin aikoihin (ei samalla retkellä) käydä kaikki Lisebergin kieputtimet läpi, on onneksi jo aikuisia.

    SvaraRadera