måndag 27 februari 2012

Vardagsskillnader - Everyday Differences

Sverige är inte Finland och Malmö är inte Esbo eller Helsingfors, men efter fyra månader här, har den vanliga vardagen tagit över och jag tänker allt mindre på det som är annorlunda. Klart det kommer emot saker nästan varje dag som är olika, men det är inte så att jag längre reagerar lika starkt på det som i början. Och för det mesta är ju vardagen här lika som den i Finland.
Mest för skoj gjorde jag en lista på det som jag just nu  komer ihåg att är annorlunda.


Sweden is not Finland and Malmö isn’t Espoo Helsinki, but after four months here, the ordinary everyday life has started and I'm less and less aware of the differences. Of course there still is a lot of differences, but I do not react on them as strongly as I did in the beginning. And for most of the time the everyday life here is very similar to the one in Finland.
Mostly for fun, I made a list of what differences I can remember just today.

Turistinfons maskot för att
 pigga upp den långa texten
Mascot of the tourist info
 to lighten up the long text
1. Den största skillnaden med maten här är att den är mycket mer salt, tex bröd, pålägg, korv, färdig mat, mm. För att inte tala om en hamburgare eller pizza. I Finland är ju hjärt- och kärlsjukdomar lite av en folksjukdom, vilket lett till att salt användningen är avsevärt mindre, även i den färdiga maten. Och i synnerhet den danska maten är salt och här i Skåne äts det ju mycket sådant som är danskt.
Lite funderade jag över om saltsmaken bara finns mellan öronen på mig, men så kunde jag nyss läsa i tidningen att små barn både här och i Danmark får mycket salt i sig pga. den höga salthalten i den färdiga maten.
   

    The main difference with the food here is the fact that it is very salty here, like bread, cold cuts, sausages, readymade meals, etc. No to mention hamburgers or pizza. In Finland, the heart diseases are endemic, which has led to fact that the salt usage is lower even in readymade foods. The Danish food especially salty and here in Skåne a lot of Danish products are consumed.
First I thought I might also imagine the high percentage of alt if the food, but I just read in the newspaper that young children both here and in Denmark are consuming too much salt due to the high percantantage of salt in readymade food.

2. Till nästa följer lite flera matrelaterade skillnader.
Barnfamiljers vardagsmat är ju malet kött eller köttfärs (eller i alla fall i vår familj) och den är mald till mycket mindre bitar eller maskar här än i Finland. Ändrar lite på konsistensen, men annars har det ju ingen betydelse.
 Här fins inga piroger i butiken (snabblunch), liksom karelska piroger eller kött- och rispastejer eller dylikt. Jag antar att de olika sorts pirogerna har ursprungligen kommit från Ryssland till den finska vardagen.



Here follows some more food related differences. The common food of the families with kids is minced meat or ground beef (or at least in our family) and it is grounded into much smaller pieces or worms here compared to Finland. Changing the texture a bit it's of no importance.
There are no readymade small pies or pasties in the shops (perfect quick lunch). I guess the the one’s we have in Finland origin from Russia.


3. Jätte få använder reflex, utom dagisbarn på utflykt. Och det kallas förskola och inte daghem som i Finland. Det vi kallar förskola kallas här förskoleklass.
  Och redan tidigare har jag nämnt att nästan inga vuxna använder cykelhjälm. Min mamma skulle inte finnas mera om det inte vore för cykelhjälmen, så jag är en stor förspråkare av den. Fast här tycker många det är töntigt, men jag kan gärna bjuda på det.



Nobody uses reflectors, except kindergarten children on an outing. And it's called pre-school and not playschool or child care centre.And alreadyearlier, I did reflect on the fact that almost no adults are using bicycle helmets. My mother would most likely not be among us any longer if it wouldn’t be for the bicycle helmet; therefore I am a strong spokes person for the helmets. Though most adults here think it looks silly but I am happy to be the clown.


4. Integritet skrev jag redan tidigare om och där finns faktiskt en jätte skillnad. Här finns jätte lite övervakningskameror och man måste ha lov från Länsstyrelsen (tror jag) för att få rigga upp en. Och det är jätte hallå om de existerande kamerorna. I Finland har vi ju kameror över allt (storebror vakar över oss), så jag förstår inte vad det är för problem, men jag är ju i och för sig van. Ifall polisen har en fartkontroll, så berättas det i förväg i tidningen, samma gäller extra kontrollanter på bussen.

I have already written about integrity and there is actually a huge difference. In Malmö there are very few CCTV’s or spy cameras or whatever you call them. And for every camera a special permission is needed from the county administrative board (I think) and it is quite seldom you get the permission. In Finland, we have cameras everywhere (big brother is watching over us), so I do not understand what the problem is. If the police have a speed control then it is announced in the papers in advance (hmmm), and the same applies to extra ticket controllers on the bus.


5. Folk är gladare och öppnare här än vad det var hemma. Här hälsar man oftare på varandra och personalen i butikerna är trevligare på det stora hela. Klart det finns glad personal i Finland också och vise versa.


In general people are much more happy and open here than back home. Here everybody  greet each other more often and the staff of the shops is nicer on the whole. Clearly there is happy staff in Finland as well, and vice versa. But this is in general.


6. Här får man ingen pant för glasflaskor utan man för flaskorna till glasinsamlingen. Lärde mig det i början då jag försökte returnera glasflaskor i automaten och undrade varför det inte fungerade. 


 No refund for glass bottles, instead you take them to the glass collection box


7. För flickorna är den största skillnaden det här med kungahuset - för prinsessor är ju bara så fina och de tycker att Malmö borde ha en alldeles egen prinsessa.


For girls, the biggest difference is the royal family - the princesses are just so great and they think that Malmö should have its very own princess.


Så är jag fortfarande den där tönten som vinkar åt bussen för att den ska stanna och alla tittar på mig och undrar vad jag har för fel :). 

Och här är varmare, vi har vår och i Finland är det en halv meter snö.



And I am still the nerd waving at busses to get them to stop and everybody is staring at me and wondering what is wrong with her :) 


And here is warmer - it is spring and in Finalnd there is half a meter snow.

11 kommentarer:

  1. Hej!

    Ja av någon dum anledning har vi inte någon cykelhjälmslag för vuxna fast det varit tal om det länge nu. I min egen familj cyklar dock samtliga med hjälm och reflexväst som tur är.

    Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!

      Vad skoj att höra att ni gör det. Och förlåt att jag generaliserar. Jag vet att många här använder både hjälm och reflex, men det är så många som inte gör det och dom märks mera. Och som sagt efter min mammas olycka, så lägger jag extra mycket märke till cykelhjälmarna.
      Inte använder alla finländare heller hjälm, men många gör det som tur. I Finland ska alla ha hjälm, men man får inte böter ifall man inte har en hjälm utan istället får man en muntlig reprimand av polisen.

      Vilma

      Radera
  2. Jag gav nyligen ett presentkort på en ny cykel till bruden i samband med födelsedag. Tjejen som jag aldrig sett använda cykelhjälm så lovade jag på skoj att även köpa en cykelhjälm åt om hon lovade att den ej blir oanvänd.

    Döm om min förvåning när hon ville ha en hjälm också. Blev en söt med blommor o fåglar på.

    Tiderna förändras!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra och hjälmen låter extra fin :).

      Radera
    2. Det glömde jag även skriva ovan.

      Förr slarvade även jag med hjälmen. Men nu är den även alltid på när jag ger mig ut på cykeln. Hoppas det håller i sig även i vår.

      Tror hjälm är det som gäller år 2012, varför inte skydda sig?
      Svara

      Radera
  3. Idag kom jag på att jag glömt en viktig grej från vardagsskillnader. I Finland klagar alla på den allmänna tandvården, för den har så långa köer och vården är dålig, mm. Men jag har alltid fått tider och vården har varit bra och framför allt är det superbilligt. För vården inom den svenska folktandvården kostar åtminstone fyra gånger mera.

    SvaraRadera
  4. Det glömde jag även skriva ovan.

    Förr slarvade även jag med hjälmen. Men nu är den även alltid på när jag ger mig ut på cykeln. Hoppas det håller i sig även i vår.

    Tror hjälm är det som gäller år 2012, varför inte skydda sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo absolut, vi kan ju tillsammans utlysa 2012 som cykelhjälmens år!!!

      Radera
  5. Det händer något med människor som börjar använda cykelhjälm. Plötsligt kretsar allt kring denna huvudbonad som om den vore en religiös symbol. Det ska vara lag, tvång och allt. Detta ståhej för en huvudbonad, vars skydd inte ens forskare är eniga om. Många hävdar att hjälm invaggar folk i falsk säkerhet, ökar risktagandet och olycksrisken, ökar risken för nackskador och avskräcker folk från att cykla då den via hjälmen framställs som farlig. En hjälm skyddar bara upp till en viss del varför det inte räcker att bära hjälm och sedan tro att man är odödlig. Cykelhjälmen kommer aldrig bli accepterad av flera skäl. 1) den är obekväm 2) den ger inte fullgott skydd 3)att cykla är inte farligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte alls att allt kretsar kring cykelhjälmen fast den är bra och ha. I Finland använder säkert ca 80-90% av alla vuxna som cykelhjälm, så jag tror nog den är ganska accepterad. Jag vet också att det finns ett flertal undersökningar som visar att skallskadorna minskar - du kan ju gå in på den nationella svenska föreningen för trafiksäkerhetens främjande och läsa mer (http://www.ntf.se/press/default.asp?RecID=40316). Där stod också att 76% av Stockholmare använder hjälm.

      Varför man skulle köra mer våghalsigt med hjälm än utan har jag svårt och förstå. Inte började vi väl köra bil hårdare heller då användningen av bilbälten blev lagstadgad.

      Men visst får du fortsätta köra utan hjälm, för alla får ju välja själv. Som jag skrev tidigare skulle min mamma högst antagligen inte finnas här om hon inte haft hjälm då hon hamnade i trafikolycka, vilket gör att jag talar extra varmt för en hjälm.

      Även jag tycker hjälmarna kunde utvecklas och bli bekvämare. Nyligen läste jag om en cykelhjälm som fungerar som bilens krockdyna, alltså blåses upp i fall man hamnar i en krock och annars ligger den som en krage. Kanske det kunde vara något.

      Radera
  6. Du gör en rad mycket intressanta jämförelser i sju punkter och inte ett enda kommenteras men så fort ordet cykelhjälm kommer upp händer något. Hallelujakören stämmer i med lovsång. Är detta en religion eller vad är det? Lite komiskt är det allt.
    Det finns massor med forskning i området och forskare är delade i två läger där ca hälften av all forskning är tveksam till cykelhjälmarnas påstådda säkerhet. NTF kan du inte lita på. De värnar mer om biltrafiken och de vägrar ta till sig av forskning som går emot deras egna åsikter och de svänger sig med siffror som inte är relevanta. Hör med cykelorganisationerna istället- Svensk cykling tex.
    För övrigt intressant att läsa att du tycker vi är öppnare och gladare här och att övervakningskamerorna är färre. Nedan lite länkar om cykelfrågor. PS! Hövding kallas airbaghjälmen.

    http://bicyclesafe.com/helmets.html
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1410838/?tool=pubmed

    SvaraRadera