onsdag 1 februari 2012

Första snön i Malmö - First snow in Malmö

Första snön i Malmö - First snow in Malmö
Första snön i Malmö, super säger barnen, men själv vet jag inte riktigt. Jag hade redan sett fram emot våren med träden i blom. Fast ännu hittills har det ju inte kommit mera snö än att man just och just ser lite vitt på marken. Fast jag känner att jag energimässigt  sjunkit in i en vinterdvala, så kanske lite snö skulle pigga upp en.


Har just funderat på de senaste skjutningarna här i Malmö, man blir ju lite konfunderad med alla dessa illegala vapen som strömmar över Öresundsbron. Här tycks råda någon slags "öga för öga och tand för tand" -lagstiftning. 


Så fick jag en ny tankeställare då en släkting i Finland berättade, att en lokal taxichaufför hade sagt, att i Finland behövs minsann inga broar för att få tag på illegala vapen utan det gäller bara att ta sig till närmaste nattklubb. Jag tror att jag är ganska blåögd.


Men nu tänker jag övergå till ett roligare ämne. I mitt förra inlägg skrev jag om tre roliga platser här i Malmö. Den här gången tänkte jag berätta om intressanta statyer. Alla parker har en massa olika både gamla och nya statyer och i fortsättningen tänker jag lägga in bilder på dem alltid då och då och här kommer de första.



First snow in Malmö, super says the children, but I do not know. I have been looking forward to the spring with blooming  trees  and flowers. Though I feel that I have energetically fallen into a winter dormancy, so maybe a little snow would brighten me up.

I've just been thinking about the past shootings here in Malmö, one becomes a bit confused with all these illegal weapons coming over the Öresund Bridge. Here seems to be some sort of an "eye for an eye and a tooth for a tooth" law going on - in which involvement from the police isn’t wanted.

But I just got a new eye-opener when a relative in Finland reported that a local taxi driver had said that in Finland no bridges are needed to get hold of illegal weapons, instead you only need to visit the nearest nightclub. I think I’m pretty blue-eyed.

Now I am moving on to a more fun subject. In my last post I wrote about three fun places here in Malmö. This time I intend to tell about interesting statues. All parks have a lot of different old and new statues and in the future, I intend to post pictures of them every now and then and this is the start.



Hjortar som bevakas av en fågel - Deer guarded by a big bird

En ormgrotta
A snake cave

Detta blev en dålig bild, men i verkligheten är  den lilla flickan omringad av sköldpaddor.-
 A bad picture, but the girl is surrounded by cute turtles

En häst - detta är väl egentligen ingen staty eftersom den ligger invid en lekpark,
men den är fin i alla fall. / A horse - I guess this is not a real statue, since it is situated by a play ground but it is anyway nice.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar