tisdag 3 januari 2012

Det nya året har börjat

Och så är det nya året här!! Gott Nytt År 2012 på er alla.


Bilden är från Liseberg, Göteborg där vi firade Nyår
För att börja det nya året, tänkte jag först summera det gamla, eller egentligen bara slutet av det. 


Jag tänker lista det bästa och det sämsta med Malmö, och med vår flytt. Nu kommer listan att bli ganska kort, eftersom vi bott här så kort tid, och så har vi ju inte sett så mycket heller. Men, det ska bli intressant och läsa denna lista om ett år på nytt, och se om jag hunnit ändra mig. 


Fast enligt min man tar världen slut 21.12.2012, allt enligt de olika profetiorna av bl.a. Maya-folket och Nostradamus. Personligen har jag en så positiv syn på livet att jag inte tror på ett så tråkigt slut, men ändringar i naturen verkar det dock vara; stormarna har blivit fler och värre. Det som är skrämmande är att vi inte alls är förberedda för stormar och andra naturkatastrofer. 
I både Finland och Sverige var flera hushåll utan el efter Dagmar (vissa fortfarande), och på flera håll slutade både fasta och mobila telefonlinjer att fungera. Våra släktingar i Esbo, Finland var hela 5 dagar utan el och två utan telefon. Man känner sig ganska liten då man sitter i ett mörkt hus utan el och vatten, och så kan man inte ens ringa och berätta det åt nån. I deras fall hade de dock en brunn och så brasa, som tur var. Men, tänk t.e.x. på åldringar, som sitter ensamma i sina mörka och kalla hus.


Men nu till min lista...




Bäst
  • flytten i sig själv. Det är verkligen bra att få se och lära sig något nytt - komma bort ur de inlärda vardagsrutinerna.
  • Malmös fina parker.
  • Ribban - den långa fina strandpromenaden.
Ribban
  • Gamla stan 
  • att det finns ljuvliga kaféer och konditorier i varje hörn.
  • närheten till Köpenhamn - vi får lära känna två intressanta städer på en gång.
  • Malmös fina aktiviteter för barn.
  • Folkets park
  • förmånliga restaurangpriser.
  • närheten till Centraleuropa.
  • glada och vänliga människor.
  • möjlighet att spendera tid med barnen.
  • möjligheten att grilla i parken eller på stranden.
  • en massa olika gratisprogram och -evenemang


Sämst
  • Ledsamt att lämna familj och vänner (fast vi ses ju ännu :) ). Det är inte heller så lätt att bygga upp ett nytt socialt nätverk från noll.
  • Smutset - Malmö satsar mycket mindre på att hålla städigt än Helsingfors. Fast jag har förstått att det städiga Helsingfors kostar än hel del, men det är ändå skönt när allt skräp är borta. Jag vet inte hur ofta det städas här, men gator och gräsmattor är ofta fyllda med skräp. Men det fina parkerna är städiga :).
  • Brottsligheten - det är konstigt att bo i en stad där det hela tiden händer hemskheter; mord och rån. Fast jag kollade just brottsstatistik från både Sverige och Finland,och visst händer det i andra städer också, och Malmö ligger egentligen ganska nära medeltalet för Sverige, men brotten här är bara så synliga. Och folk skjuts ihjäl hela tiden, senast idag, mitt på ljusa dagen. De flesta tror att det är gängrelaterade brott, men det är ju samtidigt en massa oskyldiga, som hamnar åtminstone se dessa mord. Det är ju helgalet, att folk kan gå omkring med vapen var som helst.
    Personrånen tycks ofta begås av samma ungdomsgäng, och jag tycker att kameraövervakning skulle hjälpa till att få fast förövrarna (och kankse även minska brotten).
    Men problemet   ligger väl nån annanstans, om 17-22-åringar spenderar sin tid med att utföra personrån. Fast i ärlighetens namn måste jag säga att jag inte själv sett någon brottslighet, tvärtom, folk jag mött har varit snälla och hjälpsamma.
  • Galna cyklister, som kör över en om man inte är snabb. Samtidigt är det helt jättefint, att så många cyklar istället för att köra bil.
  • Oförmåga att köa

Men på det stora hela har flytten varit lyckad, och jag ser verkligen framemot  nya äventyr, som det nya året för med sig!






2 kommentarer:

  1. Hyvää Uutta vuotta myös teidän perheelle!

    Mä en kyllä usko mihinkään maailmanlopun teorioihin - mutta nää myrskyt ja niiden aiheuttamat sähkökatkot (varsinkin just ne pitkät) on syvältä...

    Terkuin

    Hanna(-Maija)

    SvaraRadera
  2. En minäkään, niin kuin sanottu. Me olemme onneksi myös säästyneet sähkökatkoilta. Huomenna tosin taas myrskyää.
    Oikein ihanaa uutta vuot
    ta myös koko teidän poppoolle.

    SvaraRadera