måndag 16 april 2012

Hyllning till våren - Tribute to spring

Våren är här igen
Våren är här igen, men denna gång för att stanna, hoppas jag. Som jag tidigare skrivit, så är jag ingen vintermänniska utan jag vill ha sol och värme. I mars hade vi ju underbart vårväder här i Skåne, men i slutet av månaden kom en förskräcklig kyla, passligt till påsken. Det haglade, blåste och var allmänt iskallt.
Nu har vi på nytt haft vår i fem dagar (fast inte lika varmt som i mars, men i alla fall) och nu vill jag inte se min dunrock mera för i år.


Spring is here again
But this time it is here to stay, I hope. As I previously wrote, I'm not a winter person, I want to have sun and warmth. In March we had a wonderful spring weather here in Scania, but at the end of the month  a terrible cold front arrived, just for Easter. It rained, blew and was generally cold.
Now we have had  five days of spring (though not as warm as in March, but anyway) and I do not want to see my winter clothes anymore for this year


Tänkte därför lägga in lite bilder på vårblommor, som en liten hyllning till våren. Om det skulle hjälpa att få våren att stanna!!! Denna vy har jag från vårt fönster.

Here are some pictures of spring flowers, as a tribute to spring. If it would help to get the spring to stay! Thse trees are blooming just outside our house.


Och en liten dikt


Välkommen åter, snälla sol,
som jagat nordanvinden!
Nu har du sovit sen i fjol
och vaknar röd om kinden.
Värm upp vår jord, så växer råg
och fyller bondens lada!
Värm sund och vik och vind och våg,
så få vi gå och bada!

Välkommen åter, snälla sol,
lys över land och vatten!
Nu klinger sång nu stäms fiol,
nu dansas hela natten.

August Strindberg



1 kommentar:

  1. idag sålde dom svensk rabarber i vår närbutik, så det är nog vår riktigt på riktigt :)

    SvaraRadera